gezien – Catching Fire (The Hunger Games II)

Ondertussen al 1,5 week geleden dat ik naar Catching Fire ging kijken, hoog tijd voor even een korte review.

Catching Fire is het vervolg op het geweldige The Hunger Games en daarbij ook de verfilming van het tweede deel van de gelijknamige trilogie van Suzanne Collins.
Catching Fire verwijst in het begin sterk naar het eerste deel. Heb je de eerste film gemist, zal je vermoedelijk dus wat verloren lopen in dit tweede deel, toch zeker het eerste half uur.
De film bouwt in het begin dus voort op de gebeurtenissen uit het vorige deel. We volgen Katniss (gespeeld door Jennifer Lawrence) en Peeta, die na hun verrassende overleving van de Hunger Games, voorzichtig hun leven weer opnemen in het 11e district. Hun list om de Spelen te overwinnen, was President Snow echter niet ontgaan en de bevolking beschouwt hen als helden voor hun enigszins anarchistische daad. Tijdens een zegetour langs de andere Peeta-and-Katniss-Catching-Fire-Training-Room-600x399districten wordt dit duidelijk, wanneer her en der rellen uitbreken en Katniss blijkbaar de gemoederen beroert en het volk tot verzet aan spoort. Iets waar Snow natuurlijk niet op zit te wachten. Hij is Katniss liever kwijt dan rijk en plant een complot om haar voorgoed uit de weg te ruimen. Maar hoe dit te doen zonder het volk tegen hem te krijgen?

De nieuwe spelmeester Plutarch Heavensbee (heerlijk gespeeld door Philip Seymour Hoffman) blijkt de ideale sparringpartner te zijn om het complot mee te spelen. Als spelmeester bepaalt hij de regels van de volgende Hunger Games. Om te vieren dat het de 75e editie wordt, besluit hij er een “all-stars”-editie van te maken, waar alleen vroegere hunger-games-catching-fire-trailer-1winnaars aan mogen deelnemen. Allen geharde vechters, een gevaarlijker strijdtoneel voor Katniss en Peeta dan bij hun eerdere deelname. De nieuwe vechtarena zit bovendien vol met dodelijke valstrikken, die gelanceerd worden door de spelmeester. Niet alleen hun tegenstanders zijn dodelijk, de vechtarena zelf ook. Een strijd op leven en dood barst los. En uiteraard vertel ik niet meer dan dat 😉

Voor wie het boek las, kan ik in ieder geval bevestigen dat de verfilming heel trouw het boek volgt. De film duurt maar liefst 2,5 uur maar dit valt niet op, de film verveelt geen seconde. Zelfs als je het verhaal al kent van het boek, houdt de film je op het puntje van je stoel. De effecten, de variatie en de opbouw van spanning zorgen hiervoor. De moeite om zien dus!

Over een dik jaartje komt het eerste deel van het derde deel van de trilogie uit. Dat is wel de trend tegenwoordig: het laatste deel van een boekenreeks verdelen over twee films. Bij Harry Potter deed men dat, bij de Twilight-reeks (zelf nooit gezien) blijkbaar ook. Ach ja, als de twee volgende films even goed zijn als de eerste twee, vind ik er alleszins niks mis mee!

Catching-Fire-Movie-Poster

Een gedachte over “gezien – Catching Fire (The Hunger Games II)

1. De kids hier zijn ook al geweest. Ze hebben de boeken in nl en en al diverse keren herlezen. Ik wacht zelf tot de dvd uit is, want die moet uiteraard ook aangeschaft worden voor zulke fans.