Trail de la Montagne de Vigne

Het stond eerst gepland op de 10e mei, maar door een zieke zoon en een man met plannen, viel dat in ’t water. Afgelopen zondag was het dan toch zo ver: mijn lange trailloop. Wedstrijdje tegen mezelf, gewoon omdat ik geen zin had om weer een hele dag eropuit te trekken voor een trailwedstrijd ergens ver in de Ardennen. Dus werd de Wijngaardberg in Wezemaal mijn terrein. Vier rondjes van 6,5 km…dat was het plan en wat had ik er zin in! Hier was ik dan ook al weken voor aan het trainen, om mezelf nu eens goed op de rooster te leggen.

Om 8u ’s morgens stond ik aan de voet van de berg, klaar om op stap te gaan. Het liep goed vanaf de eerste meters. Na een paar honderd meter komt de eerste stevige klim,, met uitdagende trappetjes erbij. Dat stuk moet ik wel stappen, of ik ga op m’n snoet. Daarna komt er een leuk stuk met een stevige afdaling die daarna naar een single track leidt en DSCN0658_thumb.jpgvervolgens de wijngaard in naar beneden. Eenmaal beneden een kort stukje en dan gaat het weer steil naar boven, terug even stappen dus. Daarna komt er een vrij vlak stuk, langs de wijngaarden bovenop de DSCN0669.jpgberg. En dan is het een dalen en klimmen naar hartelust, vier keer naar beneden, daartussen drie keer naar boven. Pittig, uitdagend, volop genieten. Op het rondje van 6,5 km verzamel je zo 150 hoogtemeters. Na drie zo’n ronden begon de vermoeidheid wel toe te nemen. Dus na de laatste klim op ronde drie, besloot ik het even anders aan te pakken. Doel was namelijk om op drie uur uit te komen, ongeacht het aantal kilometers, en zoals het er nu naar uitzag, zou ik een kwartiertje over tijd gaan. Op zich niet zo erg, maar ik had beloofd om op tijd terug thuis DSCN0698.jpgte zijn, héhé. De laatste klim eindigt aan het Christusbeeld boven op de berg. In plaats van daar het pad naar beneden te nemen om weer aan m’n startpunt uit te komen, draaide ik me linksom en begon het mountainbike-pad te volgen. Eerst even verkeerd gelopen natuurlijk, maar na een tweede poging vond ik het pad, moest effe op handen en voeten toch een berg bedwingen (volgens mij zat ik dus weer even verkeerd daar) en dan kwam ik weer op het juiste pad en uiteindelijk zat ik terug op m’n reguliere rondje maar dan in tegengestelde richting. Het was best wel leuk om dan zo de ronde andersom eens te volgen. Op het einde dan nog een stukje afgesneden en zo stond ik na 2u59min weer aan m’n auto, met 24,5 km in de benen en een kleine 600 hoogtemeters. Zalig.

Het rondje eindigde wel even in mineur toen een hond me te pakken kreeg. Ik was in fout en heb dat ook gewoon toegegeven aan de eigenaars van de hond. Als ik aan het lopen ben, kan ik nogal in een trance verkeren zodanig dat ik geen oog heb voor wat er rondom mij gebeurt. En zo liet ik dus onbewust het koppel wandelaars die plots mijn pad kruisten schrikken. Ze hadden echter wel iets Dobermann-achtig bij zich, die natuurlijk zijn baasjes wou beschermen. Hij had mijn hand dus beet, maar ik kreeg hem direct weer los. Baasje had ook direct de hond onder controle en nog steeds half in trance liep ik gewoon voort naar m’n auto. Bleek hun auto naast die van mij geparkeerd te staan, en toen ik nog even aan het bekomen was, kwamen zij ook net toe. Zo konden we het voorval direct uitpraten. Ik verontschuldigde me en zij deden net hetzelfde, dus we konden zonder enige rancune ons pad vervolgen. Uiteindelijk viel de schade ook wel mee, een kleine beetwonde in m’n hand die al zo goed als genezen is.  Maar ja, ’t is wel even schrikken natuurlijk en voor mezelf een lesje geleerd dat ik af en toe wel eens aandacht moet hebben voor wat er rondom mij gebeurt of wie er plots mijn pad kruist😉

In ieder geval ging ik supervoldaan weer naar huis. Het was een heerlijke lange loop, het ging me goed af zelfs op m’n eentje en het was vooral een bevestiging dat m’n basisconditie weer op een vrij goed niveau geraakt is. Het geeft alleszins het nodige vertrouwen om binnenkort volop de marathontraining voor Zeeland aan te vatten.

forget2

Dit bericht werd geplaatst in joggerke, trail, training en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Trail de la Montagne de Vigne

1. Carla ( yoga) zegt:

Veel succes. De Marathon van zeeland biedt prachtige vergezichten. De wijngaardberg is een ideale voorbereiding….

2. djaktief zegt:

Nou Ruth dat is (loop)karakter: je eigen trail kiezen en uitvoeren zonder enige andere stimulans of beloning aan het eind. Fijn dat je weer progressie maakt.

Groetjes,

Dorothé

Zeg het maar!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )