Zot van Berlijn

Begin dit jaar kregen we het in ons hoofd om eens naar Berlijn te gaan. Het was eigenlijk de schuld van mijn werk die een groepsreis aanbood om eind september met veel collega’s te gaan. Eerst gingen we dat meedoen, tot manlief het internet indook en met een veel goedkopere formule terugkwam. Betere moment om te gaan ook, veel beter gelegen hotel, betere vluchturen. Alles beter dus en 100 euro goedkoper dan via de groepsformule op ’t werk. Vriendin én collega Sandra besloot bij ons mee aan te haken, oma babysit werd ingeschakeld om 4 dagen op Seppe te letten en zo vertrokken we afgelopen vrijdag, met Ryanair jawel, richting Berlijn.

Om half 11 ’s morgens waren we al aan ons hotel dat op een boogscheut van de oude grenspost Checkpoint Charlie lag. Dat gingen we dan maar ineens verkennen.

Het huidige Checkpoint Charlie is eigenlijk een replica en de officieren die tegen betaling poseren met jou, zijn natuurlijk geen echte militairen maar een stel kerels die daar ooit eens voor de grap mee begonnen zijn…

Daarna namen we de hop-on-hop-off-bus. Als citytripper starten wij meestal nogal lui. Eerst effe die bustoer meepikken, zodat we zeker alle highlights te zien krijgen. Ik vind dat sowieso wel handig om op die manier het ‘stadsplan’ in real life voorgeschoteld te krijgen: waar ligt alles, wat zijn de afstanden en wat is zeker de moeite om nadien naar terug te keren. Die hele vrijdagnamiddag hopten we dus op en af en hadden we zo tegen ’s avonds al een voldaan gevoel. Er was zelfs wat tijd geweest om kledij te shoppen en een heuse Berliner Currywurst te eten. Want Berlijn blijkt ook wel een goedkope stad te zijn (goedkoop qua prijzen hé, niet in de negatieve zin), zowel wat eten betreft als kledij en aanverwanten.

Vlak naast Checkpoint Charlie is er een hele tentoonstelling rond de Berlijnse Muur, met ook wat echte stukken muur. Je zit daar natuurlijk ook vlak aan de plek waar de muur liep, waar West overliep in Oost.

en toch ene die nog probeert de muur om te duwen…
in spreidstand over het Oosten en het Westen

Zaterdag pakten we het wat serieuzer aan. Met metroticket in de ene hand en stadsplan in de andere doken we de stad in. Ten noorden van Berlijn, aan metrostation Gesundbrunnen, ligt de Berliner Unterwelten. Een duik in de oude schuilkelders (bunkers) onder de Berlijnse metrostation, dat was ons plan. Maar de vereniging biedt nog andere ondergrondse avonturen aan, check zeker de site. Het bezoek aan de schuilkelders was indrukwekkend. Ik bekijk een metrostation voortaan met heel andere ogen alleszins. Dat we een nogal creepy gids hadden, versterkte heel het verhaal. De Duitse gids sprak perfect Nederlands maar deed rare dingen met zijn handen, zodat we ons perfect konden voorstellen dat hij thuis ook een schuilkelder met iets mindere bedoelingen had. Tja, als je zo onder de grond ronddwaalt, dwalen je gedachten mee de gekste toeren rond.

beetje rare gids, maar hij kon het wel heel goed uitleggen

De toer door de bunkers duurde anderhalf uur, dus met een stevig hongertje trokken we daarna weer richting centrum, naar de Potsdamer Platz en het Sony Center. Weer lekker cheapo geluncht en daarna de Panorama-toren opgeklommen. Nou ja, met de snelste lift van Europa. 20 seconden later stonden we ‘on top of the world’! Best wel leuk om de stad zo te zien van op een hoger niveau, maar de veiligheidshekken zijn zo hoog geplaatst dat je er toch wel een beetje een gevangenisgevoel van krijgt.

Let me out!

Over gevangenisgevoel gesproken…zondag bezochten we de beruchte Stasi-gevangenis Hohenschönhausen (ik kan het nog altijd niet uitspreken…). Een dikke 20 minuten met de tram en vervolgens een kwartiertje stappen, je moet er wat voor over hebben. Maar oh wat was dit de moeite waard! Op zondagnamiddag kan je er een Engelstalige rondleiding volgen, een absolute must. Na een introductiefilm van een half uurtje (vliegt zo voorbij) krijg je een boeiende trip doorheen de ‘submarine’ (een oude bunker met koude lege donkere cellen) en de ‘moderne’ gevangenis. Onze gids Jan-Paul, die perfect Engels sprak, babbelde 2 uur lang over het regime in de gevangenis, de gruwelijke praktijken van de Stasi en over hoe het (over)leven was in de DDR onder dat Stasi-regime. Toen we met z’n 20 in een cel in de ‘submarine’ werden gestopt kreeg ik het zowaar echt effe benauwd. Niet in te beelden dat mensen dit maandenlang moesten ondergaan (alvorens ze naar een ander strafkamp werden afgevoerd).

een krak in zijn vak, Jan-Paul weet alles over de Stasi in de voormalige DDR

Over het leven in de DDR vernamen we ook meer in het -eigenlijk ietwat schattige – DDR-museum, dat vlak naast de imposante Berliner Dom ligt. Een interactief museum met veel doe-dingen, maquettes en een nagebouwd appartementje met werkende tv en telefoon. Je kan er ook zelf Stasi-medewerker worden en mensen gaan afluisteren. Ik werd eventjes trabant-fabriek-manager en haalde een target van 700.000 trabantjes op één jaar (hoera!). Maar het boeiendste van al was toch wel het stuk over de naaktloperij in de DDR. Een hele muur werd eraan gewijd en één of andere gek maakte zelfs een meterslange maquette van een naaktstrand.

slechts een mini-stukje van de naaktloperij-maquette in het DDR-museum

Een laatste museum dat we deden (voor niet-museumgangers deden we er dus echt wel veel op deze 4 dagen), was het Mauermuseum vlak naast Checkpoint Charlie. Een beetje een bizar museum. Ooit gestart als perskamer voor de journalisten die nieuwsgierig waren naar het ganse gebeuren bij Checkpoint Charlie, werd het uiteindelijk een verzamelplaats voor alle denkbare informatie rond de Muur en de Koude Oorlog. Dat ene kamertje werden er dus een pak meer en het museum is zelfs na de val van de Muur verder blijven uitbreiden (zo is er nu ook al een kamer gewijd aan 9/11 en de daaropvolgende terreur). Wij waren vooral geïnteresseerd in de drama’s die er rond de Muur gebeurden, de ontsnappingspogingen en zo, en daar kom je echt wel heel veel van te weten in dit museum. Omdat het al ver voorbij 21 uur was en we die dag al zo’n 20 km bijeen hadden gestapt, zijn we na een uurtje wel weer buitengegaan (het museum is sowieso tot 22 uur open). Er is alleszins zo veel info te vinden dat je er ettelijke uren kan ronddwalen in de vele gangen en kamers.

een autootje dat gebruikt werd in een vluchtpoging van Oost naar West

Er is uiteraard nog veel meer te zien in Berlijn. Onze dagen waren goed gevuld van ’s morgens tot ’s avonds. Zo is de Reichstag niet te missen (die zagen we ‘by night’), hangt er een beklemmend sfeertje aan het Holocaustmonument, is de oude luchthaven Tempelhof best wel intrigerend en een voorbeeld voor stadsplanners (bij ons zou zo’n oude luchthaven gewoon volgezet worden met woonblokken, in Berlijn wordt het een park), bulkt de stad van street-art op zowat elke hoek, kom je overal nog vrolijke trabantjes tegen. En wil je hipsters zien in levende lijve dan is Berlijn the place-to-be.

Jep, we werden op die 4 dagen verliefd op Berlijn. De stad is dan ook enorm toegankelijk, er heerst een ontspannen sfeertje, het was er zelfs midden augustus eigenlijk helemaal niet druk. En het is vooral heel betaalbaar. Zo gingen we elke dag wel op restaurant waar we gemiddeld zo’n 12 euro voor een stevige hoofdmaaltijd betaalden. Dat is in België wel wat anders.

Inspiratie voor de bezoekjes ter plekke deden we op door o.m. een kijkje te nemen op http://berlijn-blog.nl/. Een hele informatieve site met praktische tips.

Dit was onze eerste echte buitenlandse citytrip sinds euh…London in 2009 denk ik. We hebben de smaak alleszins weer te pakken. Volgend jaar dus weer eentje. London, Parijs, Amsterdam, Rotterdam, Dublin, Lissabon en Keulen hebben we ooit al eens gehad. Welke stad is echt de moeite? Laat het maar weten!

Advertenties

2 gedachten over “Zot van Berlijn

1. Hi Ruth,

Een paar jaar geleden hebben wij er ook eens zoveel gezien. Zie https://djaktief.wordpress.com/2012/05/13/back-on-the-road-again/ en https://djaktief.wordpress.com/2012/05/05/berlijn/ als je wil kijken wat. Ik bewaar jouw blog als update want misschien kom er dit jaar weer.

Verder kan ik je Rotterdam van harte aanbevelen. Dichtbij en genoeg te doen, zonder topdrukte. Op mijn blog schrijf ik er ook regelmatig stukjes over. Verder is het (voordelig en makkelijk) dichtbij 😉

Groetjes,

Dorothé

2. Rome en Barcelona
    Rome is onuitputtelijk qua things to see and do, echt ongelovelijk.
    Barcelona is anders, ligt aan de zee, maar Gaudi heeft veel achtergelaten, lekker eten.

Zeg het maar!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )